יום שבת, 28 במרץ 2009

פיסיק - אה! קבוצת לימוד עקרונות הפיסיקה - פיסיקה ב'

שלום לכולם,

מצ"ב כתבה של הדס דובדבני בנושא פיסיקה ב'. כתבה זו נכתבה לפני כ-3 שנים, אולם עדכנותה עדין נשמרת.

מידע נוסף לגבי פיסיקה ב' ניתן למצוא באתר ביה"ס, תחת הכותרת "המערך המסייע" .


ולהלן הכתבה:

שיעור פיסיקה- קשה, לא תמיד מובן, מסורבל, אולי אפילו מתסכל. אבל יש ילדים שלהם זה יותר. בשבילם נפתחה קבוצת פיסיקה ב'. המטרה- ליצור קבוצה להצלחה ולא לכישלון. וההצלחה? מסחררת.
מה זו בעצם פיסיקה ב'? "פיסיקה ב' זו תוכנית שנועדה לילדים שרוצים ללמוד, מסוגלים ללמוד אבל משהו מפריע." אומרת אסנת חכם בוסיס- המורה המלווה ומלמדת את הקבוצה. ההפרעה יכולה להיות אי-התמצאות במתמטיקה, יותר מדי חברים שמפריעים או יכולת ריכוז נמוכה. כאשר לילד יש את ההזדמנות ללמוד בקבוצה קטנה שתעזור לו או תפריד את הגורמים המפריעים- הוא יכול ללמוד ולראות את היופי במדע בלי להסתבך. "אפשר לראות את היופי שבפיסיקה. פיסיקה היא תחום שנוגע לכל תחומי החיים- יש פיסיקה בכל מקום. הילדים לומדים את היופי ואת הקשר של התחומים השונים שבפיסיקה אליהם." את הרעיון הגתה ויזמה יפית והובילה אותו בהתחלה. רבקה דימנשטיין ואסנת יצרו חוברת מותאמת לקבוצה מהיסוד.
סגנון הלמידה שונה לחלוטין מפיסיקה א'. הקצב שונה, והשיטה יותר מפורטת בנושאים מסוימים. הגישה שונה- לומדים בקבוצות קטנות, לפעמים תתי-קבוצות, כדי שיופק המיטב מכל תלמיד ותלמיד. שיטת הלימוד עצמה מגוונת- עובדים עם מחשבים, בספרייה, מעבדות... פיסקה ב' מקבלת תוספות של פעילות במעבדה. את כל הדברים האלו קשה לבצע בכיתה של 40 ילדים. בגלל שהקבוצה נועדה להקל, כמעט ואין שיעורי בית ואת רוב העבודות הניתנות עושים במהלך השיעורים בהנחיית המורה.
הילדים שמוצע להם להצטרף לפיסיקה ב' הם תלמידים עם מסוגלות שיכולים להצליח במדעים יותר ממה שהצליחו עד כה. "כשהם יוצאים עם 100 בפיסיקה- בשבילם זה השיא" אומרת אסנת. כשתלמיד מתלבט בין פיסיקה א' ל-ב' הוא צריך לבחור מה הוא מעדיף: 60 בפיסיקה א', או 80 בפיסיקה ב'. ספיר, עידן וג'קי התלבטו לפני שהחליטו להצטרף לפיסיקה ב'. הם התייעצו עם אסנת, ההורים והיועצת, והבינו שזה רק לטובתם.
-איך הייתם מגדירים את פיסיקה ב'? "קבוצה עם הקלות. אסנת מורה טובה- היא מעבירה מעניין, מתחשבת. אנחנו אוהבים את הלימוד איתה. אנחנו נהנים לעבוד בדרכים שונות (מחשבים, ספרייה..). לפעמים עושים ניסויים שאי אפשר לעשות בפיסיקה א'- אצלנו אין הפרעות. יותר טוב ללמוד בפיסיקה ב'."
פיסיקה ב' עוזרת מאוד לילדים: בפיסיקה ב' הקבוצה קטנה (יש בסה"כ מקום ל18 ילדים בקבוצה, ומדובר רק על 2 קבוצות), לא מחשבים ולא מתסבכים, נותנים הדגשים על נושאים מסוימים- חומר שפיסיקה א' לומדת במשך שבוע, פיסיקה ב' לומדת בחודשיים- יותר לעומק, בצורה שונה ויש נושאים שנלמדים פחות זמן מאשר פיסיקה א'.
איך מתנהל תהליך ההצטרפות?
1. המורים למדעים נותנים המלצות, ללא קשר להקבצות במתמטיקה, לגבי תלמידים עם מוטיבציה- אבל מתקשים.
מועבר להורים ולילד דף עם הסבר והם חותמים על הסכמה ותנאים מסוימים, למשל, שהילד לא יפריע בשיעורים. במידה ויפריע- הוא יועבר לפיסיקה א'. היועצת, רכזת השכבה, רכזת מדעים, והמורים יושבים על הנושא הרבה זמן- דנים ומחליטים.תלמיד שלמד בפיסיקה ב' לא נתקל בתיכון בבעיות מיוחדות משום שבתיכון לומדים אופטיקה ואין לזה קשר לחומר הנלמד ב-ט'. מי שיבחר ללמוד פיסיקה מוגבר בתיכון בין כה וכה ילמד את כל החומר מחדש. אגב, בתעודה של התלמידים בפיסיקה ב' יכול להיות כתוב 100, אבל כאשר התיכון מקבל את התעודה, לצורך החישוב מפחיתים בתיכון 20 נקודות.
אסנת, מה יש לך להגיד לסיכום? "פיסיקה ב' זו קבוצת בייבי (baby). אני ממש מחכה לשיעורים ורוצה ללמד. באים כדי ללמוד. אני קוראת לכל ילד שמתלבט לחשוב טוב-טוב לפני שהוא מוותר".


והתמונות: איינשטיין ושעון חול/אור מתוך אתר הפיסיקה של ביה"ס להימן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה