יום חמישי, 26 במרץ 2009

בלוגים/ פנינה חכמון



אז זהו לא צריך יותר לעמוד מול הכיתה ולהסביר על עבודת החקר , לא צריך יותר לשבת ולהנחות קבוצות תלמידים בזמן השיעור, כשלשאר התלמידים זו הזדמנות מצויינת להתבטל ולהפריע. אפשר לעשות זאת באמצעות בלוגים.
הבלוגים הפכו בשנים האחרונות לפופולאריים מאוד בקרב קהילות הולכות וגדילות של גולשים.
בני נוער, אנשי עסקים, פוליטיקאים, אומנים וכל מי שרוצה לשתף אחרים בעשייה ובמחשבות שלו.

אז מהו בלוג?
הבלוג הוא יומן רשת, אישי או קבוצתי, כלי פתוח לכולם, שמועלה לאינטרנט.
בבלוג אפשר לתעד מחשבות, לרשום הגיגים, לכתוב ספורים וגם... לשלב אותו בלימודים. למידע נוסף על בלוגים ניתן לעלעל
בבלוג של כרמל ויסמן ,שחוקרת את נושא הכתיבה בבלוגים אצל בני נוער ומתעדת בו את מחקרה.

אנחנו, צוות המדעים בחט"ב גוונים בראש העין, בחרנו השנה, לבקש מכל התלמידים בכתות ט לתעד את עבודת החקר שלהם בביולוגיה, באמצעות כלי מתוך הסביבה האמיתית שלהם, כלי שבו הם יוכלו לגלות את האיכויות שלהם, ולהדגיש את האישיות שלהם . כלי זה הוא הבלוג.

הבלוגים, בעבודת החקר המסכמת של כיתות ט', משמשים עבור המורה, כאמצעי הנחיה ומעקב אחר שלבי העבודה. ועבור התלמידים כאמצעי לתעוד עבודת החקר והעלאת רעיונות והזדמנות לביטוי הכישורים האישיים (עיצוב, כתיבה, שימוש מתוחכם במחשב וכו').

איך זה מתבצע?
כל מורה פתחה בלוג משלה ובו היא הציגה את הנושא, הדרישות ושיטות העבודה, ונתנה לכיתה משימות באמצעות הבלוג,
בבלוג שלה, מנחה המורה את התלמידים: כיצד לפתוח בלוג, ואיך להגיב לה כך שהיא תוכל לקבל את כתובת הבלוג שלהם.

אל המורה מתנקזות כתובות הבלוגים והיא מעלה את כולם לאתר שלה , כך שכל העבודות חשופות לכולם.

התלמידים מתחילים לענות על המשימות לפי הנחיות המורה, כשלפניהם מונח לוח הזמנים שנקצב מראש.

הזמן מתקדם, והמשימות גם כן, כמו משחק פינג-פונג, כל שלב שהתלמידים מסיימים, נבדק ע"י המורה, מקבל תגובה, ולאחר תיקון ואישור המורה, עוברת הקבוצה לשלב העבודה הבא.

בנוסף, תלמידים מתבקשים להגיב לעמיתיהם, תגובות בונות ומקדמות.

-מה מאפשרים הבלוגים:
-הבלוג הוא כלי מעולם התלמידים. כך שהעיסוק בו מקרב אותנו אליהם.
-הבלוג מאפשר חשיפת תלמידים לעבודות של אחרים בזמן העשייה, וזה מעלה את רמת
העבודה והדיוק.
-עמידה בלוח זמנים. כשקבוצות אחרות מתקדמות, והכל פתוח, אף אחד לא רוצה להשאר
מאחור.
-הבלוג מאפשר תקשורת עניינית עם המורה, בנושא העבודה.
-רמת התוצר עולה היות ויש שיח שוטף עם המורה ותיקון מתמשך.
-כל צד מתבטא בזמן שנוח לו. אין צורך בתאום מדוייק של זמנים.
-התלמידים לומדים לקבל בקורת בונה מחברים, ולכתוב בקורת בונה, לא פוגעת ועניינית
לחברים.
-חוויה של דו-שיח עם הקשבה ומתן תגובה מקיפה וכתובה של המורה.


אך אל לנו לשכוח, שלא הכל ורוד:
יש תלמידים עם פחדים ורתיעה מהמדיה ומהמחשב.
יש מורים שהחשיפה מאיימת עליהם. הרי כל התגובות שלהם פתוחות לכל...

מי שרוצה לקחת על עצמו ללמד באמצעות כלים פתוחים לקהל רחב כמו בלוג, צריך להיות מוכן לכך שזה תהליך לימודי גם עבורו, וטעויות עלולות לקרות.
צריך ללמוד מהן ולאפשר להן לשמש מנוף להמשך.

הבלוגים אינם תחליף ללמידה בכיתה, אך הם בהחלט יכולים לשמש כלי עזר למורה.
אפשר לשלב למידה זו במקצועות שונים כמו בתנ"ך, הסטוריה , ספרות, של"ח ושפות.
כל המקצועות רבי המלל שבהם הכלי יכול לאפשר לתלמידים לבטא חוויות פנימיות ונלמדות בדרך של יצירתיות וביטוי עצמי נרחב ביותר.
בנוסף, אפשר להכין רצף של שיעורים במגוון נושאים, בבלוגים, שישמשו סיכומי חומר או תחליף לשיעור עבור תלמידים שנעדרו מהשיעור.
אתם מוזמנים לעיין
בבלוגים שלנו המצויים באתר מדעים של בחט"ב "גוונים" ראש העין ולראות כיצד כל זה מתרחש.

מקור התמונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה