יום רביעי, 25 במרץ 2009

ימים מקוונים מגוונים בחט"ב "גוונים"


מאמר מאת: חכם בוסיס אסנת ומשיח רונית



"הי, איפה המורות למדעים היום?".
"במעבדה כמובן."
לכאורה, דיאלוג פשוט וברור, אולם המורות למדעים היום אמנם במעבדה, אך זו מעבדה עם מחשבים וכולן יחד יושבות ועובדות מולם. מדובר ביום מקוון.


מהו היום המקוון: היום המקוון אינו יום לימודים שגרתי, זהו יום שבו התלמידים שוהים בביתם ולומדים משם בקבוצות (בדרך כלל העבודה מתבצעת בזוגות). הם מקבלים מטלה מקוונת ללמידה עצמית, הכוללת מיומנויות שונות והפניות למקורות מידע רלוונטיים. מולם, יושבות המורות למדעים והלבורנטית המסורה ונותנות תמיכה טכנית ופדגוגית באמצעות פורומים כיתתיים שנפתחו לצורך התקשורת מרחוק ביום זה. במהלך היום המקוון, מעלים התלמידים תוצרי ביניים לפורומים ושולחים את התוצרים הסופיים למיילים של המורה המלמדת.

קהל היעד: כל תלמידי השכבה שאליה מכוון היום המקוון, בדרך כלל כולל הכיתות הקטנות.

רציונל: היום המקוון מזמן שפע הזדמנויות לרכישת ופיתוח מיומנויות בתחומים שונים והתמודדויות עימן. מטרה חשובה היא הפיכת התלמיד ללומד אקטיבי, כאן על כל התלמידים לקחת חלק פעיל ולהתמודד. כלומר הנקודה העיקרית המבדילה את היום המקוון מעבודה מקוונת בכיתה היא העצמאות. עצמאות זו יכולה להתבטא בתחומים שונים, לדוגמה: ניהול קצב העבודה, חלוקת העבודה בין החברים בקבוצה. אך עיקרה הוא עמידת התלמיד "לבד" ותוך הנחיה שאינה בהכרח זמינה ומיידית כל רגע ומציאת פתרון לבעיות המתעוררות. לדוגמה, המורה עונה בפורום על שאלה מסוימת לקבוצה אחת ועל התלמידים מוטלת האחריות לזהות שזו אותה שאלה שהם מתחבטים בה והנה כבר יש תשובה (לפעמים אפילו לפני שהם שאלו בפורום). קבוצות תלמידים מסוימות פותרות זאת ע"י כך שיש תלמיד אחד שאחד מתפקידיו הוא לשוטט באתרים נוספים ולחפש תשובות לשאלות או בפורום (ולרעננו מידי פעם). נקודה נוספת היא היות הפרויקט ממוקד, מוגבל בזמן ומחייב תוצר מיידי, לתלמידים ניתן זמן מוקצב, הידוע מראש, לסיום המטלות ולשליחת התוצרים. דבר זה מחייב את התלמידים לעבודה שיתופית מקוונת ולא מקוונת והתארגנות נכונה, הן בחלוקת התפקידים ביניהם והן בניהול המשאבים (זמן, מחשבים וכו') העומדים לרשותם.


היערכות הצוות המקצועי וההיערכות הבית ספרית:
ההיערכות כוללת שני מסלולים: טכני/ מנהלי ופדגוגי/דידקטי:
טכני/ מינהלי – קבלת אישור הפיקוח ליום המקוון, הכנת תמיכה טכנית מתאימה מספק האינטרנט והדרכה (מדריכת המחשבים שלנו הגב' זהבה אפל, תורמת לנו רבות ממקצועיותה וניסיונה בלב מלא רצון ואיכפתיות), הוצאת אישורים והנחיות לתלמידים להשתתף מביתם ביום כזה, ארגון מערכת השעות - צוות מדעים שלם "יוצא" מהמערכת, ובדרך כלל נוספים מורה אחד או שניים (כדי לשבת מול כיתה במקרה שמורה מלמדת שתי כיתות מאותה שכבה וצריכה לענות לשתיהן במקביל) ופעילויות נוספות (ראו – ביבליוגרפיה 2).

פדגוגי/ דידקטי:
א. הכנת היום המקוון והפקתו דורשת עבודה ותאום רב של הצוות המקצועי. השלב הראשון הוא ההתלבטות הצוותית לגבי נושא היום המקוון. בשלב זה תמיד עולה ההתלבטות – האם לעסוק בנושא שנלמד או להשתמש ביום המקוון כדי לחשוף את התלמידים לנושא חדש? עד כה, כל הימים המקוונים שפיתחנו עוסקים בנושאים שטרם נחשפו לתלמידים קודם.
ב. תהליך הבניה של יום מקוון דורש מספר שלבי הערכות. בשלב הראשון יושבות זוג מורות למשך כשבועיים במהלך החופשה הגדולה בכדי להגדיר את המטרות, למצוא את הפעילויות המתאימות ואת ההפניות המתאימות להכוונת התלמידים. בשלב השני נשלח שלד היום המקוון לכל צוות המדעים בחטיבה לקבלת הערות/הארות על הנעשה. השלב השלישי הרצת היום המקוון והמשוב לאחריו, שבעקבותיו מוכנסים תיקונים לקראת השנה הבאה. בבניית המערך יש לקחת בחשבון שהלמידה צריכה לאפשר לתלמידים אתגר, אך לא להיות מתסכלת ולכן יש לבנות את היום המקוון תוך יצירת "נקודות משען/ קביים" מתאימים לאלה שזקוקים להם. כדוגמה, העלאת תוצרי ביניים לפורום במהלך היום, מאפשרת לתלמידים לדעת שהם בדרך הנכונה ולמורים מאפשרת שליטה בלמידה ואפשרות הכוונה.

ג. המשוב לתלמידים ובדיקת היום המקוון – על התלמידים לשלוח את התוצרים שהכינו למיילים של המורות. המורות בודקות את התוצרים בעזרת מחוון שהכינו ומחזירות לתלמידים עם הערות בונות. מעבר לכך, חלק מהתוצרים כוללים עבודות אישיות כדוגמת מצגת או פרסומת בנושאים שחולקו בזמן אמת מהלך היום המקוון ישירות דרך הפורומים (בסיום שלב מסוים הקבוצה נכנסת לפורום לקבל נושא לשלב השני). בשיעורים שלאחר מכן התוצרים הללו מוצגים בפני כל הכתה בכדי להעשיר את הידע של כולם בעזרת הוראת עמיתים.

מהם המקצועות המתאימים ליום מקוון? אצלנו בחט"ב "גוונים": מדעים, היסטוריה, מתמטיקה, וגם מערך הייעוץ יצר יום מקוון בנושא מניעת שתיית אלכוהול (3 בביבלוגרפיה) וכן ימים מקוונים נוספים בנושאים מניעת עישון ומניעת שימוש בסמים (ביבלוגרפיה 6), אולם ברשת יש נושאים נוספים (4-5 בביבלוגרפיה), כל שצריך הוא להקיש ברשת חיפוש תחת הכותרת "יום מקוון" והרעיונות עולים. בחטיבתינו, צוות מדעים (הכולל את רונית משיח כרכזת, איריס סימון הלבורנטית, והמורות: יפית דהן- עמיחי, ענת בן נון, רעות ברדה, פנינה חכמון, ואסנת חכם-בוסיס) יצר מספר ימים מקוונים לפי שכבות:

נושא היום המקוון שכבת יעד
מים ז'
תיכון ז'
מבנה האטום והכרת יסודות ח'
מחלות תורשתיות (כרגע בתכנון ) ט'

תוצרי היום המקוון:
התלמיד - אנו רואים ביום המקוון, מכשיר רב עצמה ליצירת אדם בעל מסוגלות לעבודת צוות עצמאית מחד אך שיתופית מאידך, פורה, ממוקדת ותוצאתית. דבר המהווה נדבך חשוב בהכנת התלמיד ללימודים ולתפקוד מקצועי בפורמט עתידני.
הצוות המקצועי – צוות מיומן בעבודה מקוונת, מלוכד ופורה.
תוצרי התלמידים - בהמשך השנה, נעשה בביה"ס שימוש בתוצרים של היום המקוון. לדוגמה, בייעוץ הופקו פוסטרים שהפכו לתערוכה בביה"ס ואף זכו למקום ראשון בתחרות של האגודה למען הסרטן. בנושא התיכון תוכננו מוצרים ומשחקים.


ביבליוגרפיה:
1.
הוראה ולמידה מתוקשבות יום מקוון במדעים בחטיבות הביניים, חיפה – ניסוי מאת דליה גודמן בהנחיית עידית אבני ומלכה אוהש
2.
ארגז כלים - תהליך הפקת יום מקוון, קהילה חינוכית פ"ת
3.
מניעת שתיית אלכוהול: מערך היעוץ - גוונים, ראש העין
4.
השואה – גטו וורשה: עמיאסף, מ.א. דרום השרון
5.
60 למדינת ישראל: מרכז הדרכה לתקשוב חולון -
6.
אתר היעוץ המקוון של חטיבת "גוונים"

תגובה 1:

  1. עמי סלנט מ"מס"ע - מופ"ת", ציטט מאמר זה למאמר רחב יותר בנושא הימים המקוונים.
    שם המאמר:ימים מקוונים - ימי שיא של פעילות מקוונת בבתי ספר ישראליים
    הקישור:
    http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=2525&referer=useJsHistoryBack

    השבמחק